Tuesday, March 20, 2012

sedar diri


saat saat aku menbaca catatannya aku termenung...
ya aku bukan gemuk teruk.. tapi aku dalam group gemuk. tau tak??
saat saat dia memanggil aku yg lepas mandi..
tengok sini ..katanya sambil menunjuk perut aku dan macam tayar kereta sport tu...
dan ini..katanya menunjuk paha aku yg besar gajah tu...
kurangkan sikit...
susah bila bersama.. berat dan besar..
emmm ...
aku cebikkan bibir..
aku tahu perit di tegur begitu..
pedas bila teringat dia dah cuba cuba cari pengganti diri..
memuji bentuk badan wanita lain..
sedih tau...
buruk benar ke aku ni?

lupakan?
no WAY...
Please find the way to be slim
baca blog orang berjaya..aku ajukan pada diri mgapa aku tak boleh? emmm...
i have tooo
i have too

pity me.. so many things ca't do..
i can't swim..
i can't over exercise
i mudah letih
cz..
i kurang platlet darah merah
badan i tak seimbang dgn masalah hearing
so bila i swim i naik dr kolam..i akan pening dan muntah muntah
tp i suka swim..
favorite... napa la macam nii?
i ambik ubat tak tentu pasal...
i pengsan..cz i cuba sedayu tinggi pun c't..
eishh apa nii
geram
but orng kata nak seribu daya ..
taknak seribu dalih
i need find a way
what ever,.. emd of june.. mesti turun!! 10 kg
must
must

Wednesday, January 4, 2012

nak ejek diri sendiri

agaknya macam ni la kita sekarang kengkawan!!!!
Kuruskan la badan sebelum hubby cari yang lawa..kurus dan berbentuk. tengok kita pun takde selera...

tangan yg menyuap makan ialah kita..
kita la putuskan apa kita nak makan.. salahnya kita..

Dua Ribu Dua Belas

Salam pagi semua....ermm samer sajer masalah Ima, ET dan Ila....minggu sebelum 90.75kg, minggu berikutnya selang seminggu 91.25kg...hish nie pun disebabkan bercuti di Perak....makan, jalan n tdo.....mak oiii nak senam pun tak sempat....tahun nie 2012 ni mesti nekad kena gaks diet sihat...Cuba kurangkan amik nasi lah....tak boleh nak Atkins sangat amik kabor dari roti putih...bila dah obes macam nie nak buat benda-benda mudah pun susah...korang paham-paham lah kan....kalau nak sembahyang nak duduk tahiat awal dan akhir pun susah...kalau g bilik air pun susah gak...hish camner nie....mesti kena diet gak walaupun bertahun-tahun...harap-harap tahun nie permulaan yabg baik bagi aku dan kawan-kawan.

Sebenarnya boleh buat..aku pernah cuba diet Atkins selama 2 minggu bolehturun sampai 3.7kg tau....tulah bila dah tau taktik..tu yang aku main-main jer nak diet....tapi kali nie mesti cuba jugak.....JOMMMM kawan-kawan teruskan usaha jgn sampai putus asa...sampai jumpa lagiiii.....

Monday, January 2, 2012

Kenapa susah untuk kuruskan badan?

Semua orang gemuk ingin memiliki badan kurus. tapi sebenarnya tabiat harian yng menjadikannya gemuk!
Siapa yang benar benar ingin kurus perlu UBAH SIKAP! kebiasaan yang menjadikan kita gemuk!

Makan makanan lebihan
Kebiasaan ibu ibu sayang nak buang makanan lebihan anak dan suami yang tak habis. sebab sayang nak buang maka kita pun makan.. tanpa kita sedari kita makan banyak!!ingat kita bukan tong sampah! untuk makan makanan lebihan yg tak di habiskan.. mungkin masak lebih sedikit atau pastikan mereka habuiskan makanan uti lebih baik.!

Tidak bersungguh
tahu telah langgar diet..tapi membiarkan. dan jika berat tidak turun, makan berputus asa dan tidak bersungguh dan meneruskan. kawan….. nak gemuk ambik masa 3 tahun.. takkan kurus 3 hari kot!

Melewatkan waktu makan
Kebiasaan kesibukan buat kita lewat makan. kononnya nak kurus tapi perut lapar! tahu tak? dengan makan lewat anda telah memberiatahu perut untuk makan lebih! waktu makan yang tidak teratur boleh membuat tubuh sukar untuk mengendalikan nafsu makan dan menjadikan tubuh mahu lebih banyak makan. Otak tidak memiliki tenaga dan akan mengirim maklumat untuk makan banyak.

letak makanan depan mata , makan walaupun tak lapar
Kalau anda tidak lapar tak perlu makan.. jangan letak makanan ringan depan mata anda dan anda akan mengambilnya tanpa anda sedari.Dan anda akan makan walaupun perut anda tidak lapar!

Makan dengan cepat
Makan cepat anda tak kenyang… dan akan makan makanan lain. jadi kunyah dan nikmati makanan anda. sabar dan perlahan

Sering mengambil makanan yang masin
Sodium yang terkandung dalam garam boleh membuatkan seseorang terus makan tanpa sedar buat anda makan lebih banyak. juga kurangkan ambil garam…

Makan sambil buat benda lain
makan sambil membaca, makan sambil buat keje , makan sambil main game dan makan sambil buat keje lain…. terutamanya kerja santai.. seperti menonton.. menjadikan anda mengumpul kalori tetapi tidak membakarnya,